Pages

Rabu, 27 Agustus 2014

ANIMASI 2D// ALVIAN PRASETYA GAMMA ONE


ANIMASI 2D

Thursday, 23 May 2013

REKABENTUK WATAK DAN KAREKTOR

  • membentuk watak-watak yang diperlukan untuk menyampaikan cerita yang telah dirancang
  • jalan cerita yang menarik ditambah dengan rekaan watak yang menarik dan benar-benar hidup akan berjaya menambat hati penonton
  • Contoh watak-watak yang popular : Upin & Ipin, Tom & Jerry, Boboi Boy, Bola Kampung dll.



                     
MENGEMBANGKAN WATAK

watak-watak yang telah dibangunkan perlulah dikembangkan dari segi :-
  • memek muka
  • aksi / pergerakan
  • struktur badan
  • kostum / warna
  • cara duduk / berjalan / berdiri dll
 
MEMEK MUKA
     
AKSI / PERGERAKAN

PROP & LATAR BELAKANG

  • selain dari watak utama, imej latar belakang dan prop juga penting bagi menimbulkan suasana/mood cerita
  • imej utama,imej latar belakang dan prop adalah berpandukan skrip dan papan cerita yang telah dihasilkan.
  • Contoh : suasana di dalam hutan, tepi pantai, bilik darjah dll
  • Tugas pelukis / artis grafik untuk merekabentuk props dan latar belakang setelah mengkaji skrip dan papan cerita

PROSES ANIMASI 2D MENGGUNAKAN PERISIAN FLASH

MACROMEDIA FLASH

Kegunaan : 
  • untuk menghasilkan grafik dan animasi yang menarik
  • menghasilkan navigasi untuk laman web
  • mengintegrasikan elemen-elemen Multimedia (teks, grafik,animasi,audio dan video)
  • menghasilkan filem bercorak animasi / kartun
  • membangunkan sebuah laman web yang dinamik

                           


TUTORIAL FLASH

Thursday, 9 May 2013

TEKNIK PENGGAMBARAN KAMERA

Teknik Penggambaran Kamera penting : 
  • bagi menghasilkan animasi yang menarik dan berkualiti
  • memberikan mood yang baik
  • shot merujuk kepada satu imej atau satu ceraian animasi yang ditunjukkan di atas skrin.
  • terdapat tiga jenis shot yang biasa iaitu : Wide, Medium, Close Up


WIDE ANGLE SHOT 
  • kawasan yang besar
  • karektor lengkap (kepala hingga kaki)
                           
MEDIUM SHOT
  • kamera hampir dengan subjek
  • Cth : karektor dari pinggang hingga ke atas @ ke bawah
CLOSE UP
  • kamera hampir dengan subjek
  • dapat melihat keseluruhan muka karektor tersebut
EXTREME CLOSE UP
  • kamera hampir dengan subjek
  • dapat melihat keseluruhan muka karektor tersebut
BIRD EYE SHOT
  • sudut tinggi melihat ke arah bawah
  • perspektif yang lebih luas
HIGH ANGLE SHOT
  • tinggi sedikit dari aras mata dan melihat ke arah bawah
LOW ANGLE SHOT
  • lebih rendah dari aras mata dan memandang ke atas
LONG SHOT
  • Rakaman dari jarak jauh
  • Sudut pengambaran lebih luas

ASAS DAN BAHAN-BAHAN ANIMASI 2D


  • JALAN CERITA (STORYLINE)
    • Sinopsis cerita
    • Struktur cerita ( Permulaan, Konflik, Klimaks dan Pengakhiran)
  • KAREKTOR
    • Watak yang dilakonkan dalam cerita
    • Contoh : pemotong kayu, nenek, Little Red Riding Hood, Serigala
                       
  • SKRIP
    • menerangkan aksi dalam filem
    • digunakan untuk merakamkan penceritaan / dialog
    • sebagai rujukan utama dalam megnhasilkan papan cerita
    • disediakan berdasarkan jalan cerita
    • setiap babak menceritakan keseluruhan cerita
    • membantu untuk merancang durasi / tempoh masa sesuatu cerita
  • PAPAN CERITA (STORY BOARD)
    • susunan babak dalam cerita
    • terjemahan cerita - dari skrip
    • menjadikan sesebuah produksi animasi itu lebih sistematik
    • mempunyai perincian latar belakang,aksi,bingkai,pergerakan/kedudukan kamera
    • menyeragamkan masa aksi-aksi watak dengan skrip



PENGENALAN SUBJEK

ANIMASI 2D
  • membantu pelajar untuk menyediakan kemahiran dan pengetahuan asas dalam usaha untuk membangunkan produksi Animasi 2D.
  • memberi pendedahan kepada pelajar memahirkan diri menggunakan perisian Animasi 2D
  • di akhirnya, pelajar dapat membangunkan satu produksi animasi 2D yang ringkas
 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar